Wednesday 30 November 2011

kesalahan kecil @ kesalahan besar ?


Assalamualaikum
Pembuka bicara,
 semoga apa yang saya cuba sampaikan ini dapat dikongsi bersama


*saya suka posing ta kira tempat asalkan boleh*


*SALAH KECIL @ SALAH BESAR*


awak pernah buat salah?
saya pun pernah.

awak pernah cari masalah?
saya pun pernah.

awak pernah ditimpa masalah?
saya pun pernah.


buat salah, cari masalah dan akhirnya ditimpa masalah. 
beban keatas masalah yang terjadi keatas kita

sama je weh, semua orang buat salah
ada yang bosan-bosan tak de keje, pegi cari masalah
pon ada juga spesis yang macam nih


kadang-kadang kita da tau apa yang kita buat tu adalah kesalahan tapi sengaja la pegi cari pasal dan akhirnya akan mendatangkan masalah pada diri kita sendiri jugak.

*PEGI CARI MASALAH sape suruh!

Bagi sesetengah orang, dia masih boleh terima kalau kita buat salah

tapi sesetengah je, yang selebihnya tak boleh

walaubagaimanapun, bukan semua kesalahan yang boleh diterima dan dimaafkan.

1. kesalahan yang kecil
*masih boleh dimaafkan, Insyaallah.

2. kesalahan yang sama dan berulang
*tengok la weh, bole ke terima kalau kau asyik ulang benda yang sama. BOSAN ok!

3. kesalahan yang besar
*bole la maafkan, tapi makan dalam la weh. 
simpan dalam hati la. silap-silap tak bole dimaafkan terus!


KESIMPULAN NYA

salah kecik atau salah besar
HAKIKATNYA
kedua-dua nya tetap kesalahan

tapi..

layak ke kita sebagai manusia untuk menghukum?
aku rasa tak bape nak layak laaaa
sebab kita sendiri pon sedang melakukan kesalahan
*dalam sedar & separuh sedar
kita hamba Allah yang tidak sempurna dan penuh dengan khilaf

bagi aku, hanya Allah SWT yang mempunyai hak 
sepenuhnya untuk menghukum
dan hanya Dia yang berhak menilai 
baik atau buruk nya seseorang tu

kita pula sebagai hambaNya belajar lah daripada 
kesalahan orang lain
bukan nya menghentam dia balik

Allah SWT tak kan menjadikan sesuatu hal dimuka bumi ini untuk saja-saja. Ada sesuatu yang cuba Dia sampaikan. kalau awak faham, Alhamdulillah.. Belajar lah dari musibah yang berlaku disekeliling kita

Nauzubillah. 

#sekadar berkongsi sambil menasihati diri sendiri#







1 comment: